Onderweg naar inclusie

Niemand zou zich buitengesloten moeten voelen; iedereen moet gelijkwaardig mee kunnen doen. Dat wil het VN Verdrag dat gelijke rechten voor mensen met een handicap regelt. Pieter van den Kieboom beschrijft in dit artikel dat ambtenaren welwillend zijn, maar amper beseffen hoeveel er nog moet veranderen:

De zoektocht naar de inrichting van een inclusieve samenleving, gaat een volgende fase in, nu Nederland eindelijk het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking heeft bekrachtigd.

Het Verdrag stelt een wettelijk kader met als doelstelling het eerbiedigen van de inherente waardigheid van personen met een handicap om effectief op gelijke voet met anderen te kunnen participeren in de samenleving. Dus om de maatschappij, diensten, produkten, informatie en de openbare ruimte voor iedereen bruikbaar, toegankelijk, uitgankelijk en bereikbaar te maken oftewel om een goed leven midden in de maatschappij te kunnen leiden.
Dit moet er in de toekomst toe leiden dat niemand zich nog buitengesloten voelt en gelijke rechten heeft. Maar hoe het moet?Bij betrokken partijen is vaak nog onvoldoende bewustzijn over wat daar voor nodig is en hoe dat gerealiseerd kan worden.
Sinds medio juni woon ik in Wageningen waar ik als blinde letterlijk regelmatig tegen van alles op loop. Of informatie blijkt voor mij niet of moeilijk vindbaar.

Zo Kan het Ook scholen: inclusief onderwijs

Vier scholen maken werk van inclusief onderwijs, de Zo Kan het Ook scholen.

Veel scholen, onderwijzers en ouders zien het als een onhaalbaar ideaal, maar vier scholen in Nederland laten zien dat het kan: leerlingen met en zonder handicap samen in de klas, met onderwijs, zorg en ondersteuning op maat voor iedereen. Hoe kan het dat zij wel voor elkaar krijgen wat veel anderen niet mogelijk achten? Verenigingsleden Heleen Hartholt en Astrid Greven onderzochten het voor in1school en presenteren hun bevindingen in een magazine. Ter informatie en inspiratie voor alle scholen. Download hier het magazine. 

 voorkant

Internet Consultatie Toegankelijkheid

De Vereniging Inclusie Nederland reageerde op de Internetconsultatie rondom toegankelijkheid. Door de regering werd gevraagd: 'Wat vindt u van de wijze waarop de geleidelijke verwezenlijking van algemene toegankelijkheid en eenvoudige voorzieningen zijn verwoord?'

Ons antwoord was: “Iedereen moet gewoon mee kunnen doen in de samenleving”. Dat blijkt een enquête (juli 2016) onder de 180 leden van de Vereniging Inclusie Nederland. Van de respondenten gaf 84% gaf dat aan als belangrijkste thema. Nog eens ruim de helft vindt dat mensen niet vanwege hun beperking als een uitzondering mogen worden gezien. Toegankelijkheid, onderwijs en werk volgen daarna als belangrijke thema’s waarvan onze achterban vindt dat we eraan moeten werken. Het bestuur van de Vereniging inclusie Nederland steunt dan ook met volle overtuiging de reactie van De Alliantie op het besluit Toegankelijkheid.

Armoede onder mensen met een beperking toegenomen

Armoede onder mensen met een beperking is sterk toegenomen in Nederland. Zowel in 2015 als in 2016 zakte de koopkracht van mensen met een beperking fors, tot soms 12 % daling. Voor mensen zonder een beperking nam de koopkracht toe tot ruim 2%. Ook voor 2015 bleek al dat sprake is van een groeiende inkomensongelijkheid tussen mensen met en zonder een beperking. Lees hier de analyse van Jose Smits. Aanvullend ook de collumn van Illya Soffer, directeur Iederin, hierover. 

Samenwerken aan gelijke rechten

Samenwerken aan Gelijke Rechten: boekje over het VN verdrag in makkelijke taal: 

Ervaringsdeskundigen Jeanet Wardenier en Henk van Dijk van de LFB Wolvega hebben een boekje gemaakt over de VN regels in makkelijke taal. Samen met Inclusie Nederland. Zij geven in gemakkelijke taal informatie over het VN-verdrag. Mensen met een beperking zijn zich vaak niet bewust van de rechten en Voorkant VN boekjeplichten van het VN-verdrag. Daarom is informatie over het verdrag belangrijk. Te bestellen via de LFB Wolvega http://www.lfb.nu/wolvega/nieuws/435-vn-boekje

Voorkant VN boekje

 

Uitkomsten enquête Vereniging

Kennis delen, bekendheid geven aan het VN-verdrag, samen initiatieven uitwerken om het ideaal, inclusie van mensen met een beperking, uit te dragen; zet mij in als ambassadeur en belangenbehartiger:het is een greep uit vele suggesties die een enquête onder de achterban ons opleverde. De enquête ging juli 2016 uit onder leden en donateurs van vereniging Inclusie Nederland IN. Het bestuur wilde weten wat er aan ideeën leeft in de achterban en hoe we elkaar kunnen versterken nu het nieuwe VN verdrag rechten van mensen met een beperking in juli 2016 van kracht is geworden in Nederland. Lees hier de volledige enquête resultaten.

Van passend naar inclusief onderwijs

Passend onderwijs: maak werk van relatie met ouders. Voor echt passend onderwijs is vooral nodig dat scholen investeren in de relatie met de ouders van kinderen met een beperking. Daarvoor vragen Ieder(in) en negen collega-organisaties, waaronder de Vereniging Inclusie Nederland aandacht in een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer, die op 29 juni de voortgang van het passend onderwijs bespreekt. Uit de meldingen die de organisaties bereiken, blijkt dat de relatie tussen de scholen en de ouders van een kind met een beperking of een ondersteuningsbehoefte vaak te wensen overlaat. Dat staat het realiseren van echt passend onderwijs in de weg. 

Lees hier ook het rapport van In1school over het recht op inclusief onderwijs dat in Nederland voor veel kinderen niet beschikbaar is. Het rapport is gebaseerd op ruim 90 casussen, het bestuderen van statistiek en beleid en gesprekken met ouders en (onderwijs)professionals. Met het rapport wil In1school samen met ouders en jongeren, onderwijs, belangenorganisaties en experts verandering naar inclusief onderwijs op gang brengen.

 

Word nu lid of donateur en ontvang onze nieuwsbrief

Vind je ook dat mensen met een beperking dezelfde kansen moeten krijgen als ieder ander in Nederland?

Maak je standpunt zichtbaar!

Word nu lid of donateur

FacebookTwitter

Downloads

Wat doet een bestuur nou eigenlijk?

Brief VN comite over het recht op onderwijs (15-01-2016)